چرا ISO 9001 مهم است

۲۵ بازديد ۰ نظر

چرا ISO 9001 مهم است

دستيابي به گواهينامه ISO 9001 نمادي از وضعيت و تضمين كيفيت شناخته‌شده در سطح بين‌المللي است. فرض بر اين است كه سازمان‌هاي داراي مجوز به يك سيستم ثابت براي اطمينان از سطح بالايي از رضايت مشتري و بهبود مستمر دست‌يافته‌اند.

 

مزاياي صدور گواهينامه ISO 9001

طيف گسترده‌اي از مزايا وجود دارد كه ISO 9001 را براي هر سازماني مهم مي‌داند. من مزاياي اصلي را در زير ذكر كرده‌ام.

 

گواهينامه ISO 9001 چگونه به سود تجارت شما مي‌رسد:

 

پتانسيل سود و سهم خود را در بازار افزايش دهيد

در صرفه جويي در وقت از مديريت كارآمد منابع

كاهش يا از بين بردن مشكلات و ناهنجاري‌هاي مكرر

بهبود تصوير و اعتبار برند

كار دستي از طريق ادغام فرآيند و اتوماسيون فرايند كاهش مي‌يابد

كارايي و اثربخشي سازماني با استفاده از داده‌ها و شواهد براي اطلاع از تصميم گيري بهبود مي‌يابد

رويكرد ISO 9001 هر دو فرايند منفرد و همچنين نحوه تعامل همه اين فرايندها را با يكديگر بررسي مي‌كند. با بررسي رابطه بين تمام فرآيندهاي تجاري خود در چارچوب يك سيستم مديريت كيفيت ، مي‌توانيد زمينه‌هاي مناسب براي بهبود و پيشرفت را شناسايي كنيد.

 

اگر مي‌خواهيد به اهداف شغلي خود برسيد ، استفاده از داده‌ها و شواهد براي هدايت تصميم گيري ضروري است. همچنين جمع آوري گزارش‌هاي مناسب و مستند سازي مناسب اقدامات خود نيز ضروري است ، بنابراين در وهله اول داده‌هايي براي كار با آن‌ها داريد. دستگاه‌هاي مديريت كيفيت در اين زمينه خوب هستند و چارچوبي را براي ثبت تمام فرآيندهاي كسب و كار شما فراهم مي‌كنند.

 

صدور گواهينامه ISO 9001 به نفع مشتريان شما است:

 

اين تأييد اين موضوع است كه شما يك فروشنده قابل اعتماد و باكيفيت هستيد

رضايت مشتري تمركز اصلي استاندارد ISO 9001 است

با بازخورد مشتري مي‌توانيد سريع و كارآمد رسيدگي كنيد

برنامه ريزي پيشگيرانه به معناي رسيدگي به مشكلات است قبل از اينكه فرصتي براي مشتريان شما ايجاد كنند

يكي از مهمترين عوامل ايجاد كننده سيستمهاي مديريت كيفيت ، تمركز بر بهبود رضايت مشتري از طريق تعريف نيازها و اهداف آنهاست. سپس بهبود رضايت مشتري منجر به ادامه كار مي‌شود.

 

وقتي به نظر مشتري مي‌رسد كه شما استانداردهاي كيفيت بالاي ايزو 9001 را رعايت كرده‌ايد ، راحت‌تر به شما اعتماد خواهند كرد.

 

نحوه صدور گواهينامه ISO 9001 براي كارمندان شما

 

مشاغل به لطف بهبود عملكرد تجاري از امنيت بيشتري برخوردار هستند

كارمندان به دليل نقشهاي كاملاً مشخص و ساده (كارهايي كه بايد انجام دهند و نحوه انجام آن) رضايت شغلي و شادي بيشتري را در محيط كار گزارش دادند.

منابع آموزشي ، آمادگي و آموزشي به راحتي با برنامه ريزي بهبود يافته و ساختار سازماني در دسترس هستند

پياده سازي سيستم مديريت كيفيت مي‌تواند فرهنگ بهبود مستمر شركت را ارتقا بخشد

كارمندان بيشتر درگير مي‌شوند و نسبت به فرايندهايي كه استفاده مي‌كنند احساس مسئوليت بيشتري مي‌كنند

پرورش فرهنگ بهبود مستمر مي‌تواند با ايجاد احساس اينكه كارگران به‌طور فعال در توسعه ، اجرا و بهبود فرايندهايي كه روزانه استفاده مي‌كنند ، به بهبود روحيه كارگران (و همچنين خوشبختي كلي در محل كار) كمك كند.

 

علاوه بر اين ، جاي منطقي دارد كه افرادي كه در مورد طراحي و بهبود يك روند خاص تصميم مي‌گيرند ، كساني هستند كه درواقع از آن به‌طور روزانه استفاده مي‌كنند.

 

با گردهم آوردن كل نيروي كار براي ايجاد و بهبود فرايندهاي موجود ، شما نه تنها فرهنگ بهبود مستمر را پرورش مي‌دهيد ، بلكه كاركنان را با اهداف كل سازمان همسو مي‌كنيد.

نحوه اخذ گواهينامه ISO 9001

براي دريافت گواهينامه ، شما اساساً بايد سيستم مديريت كيفيت را مطابق آخرين استاندارد ISO 9001 براي راه‌اندازي سيستم مديريت كيفيت پياده سازي كنيد ، و سپس با بررسي اين سيستم مديريت كيفيت توسط يك حسابرس مجاز ادامه دهيد.

 

نتيجه يك گواهينامه است كه معمولاً به مدت سه سال به طول مي‌انجامد و پس از آن سازمان مجبور مي‌شود مجدداً آن را اعتبار سنجي كند.

 

ازنظر فني ، فقط براي سازمان‌ها مي‌توان گواهينامه ISO 9001 را دريافت كرد ، اما براي وضوح ، من بخشي را توضيح داده‌ام كه چگونه يك شخص مي‌تواند به يك سازمان مجاز (CB يا ثبت) تبديل شود تا حسابرسي‌هاي صدور گواهينامه را براي سازمان‌ها انجام دهد.

 

براي سازمانها

بايد به صراحت بيان شود كه ISO 9001 گروهي نيست كه سازمانها بتوانند به آن "بپيوندند". اين‌يك گواهينامه است كه بايد به‌عنوان بخشي از يك فرايند حسابرسي خاص به دست آيد.

 

براي دريافت گواهينامه ISO 9001 ، شما بايد:

 

ساخت و اجراي سيستم مديريت كيفيت مطابق با اصول آخرين استاندارد ISO 9001

براي ارزيابي عملكرد سيستم مديريت كيفيت خود در برابر آخرين استاندارد ISO 9001 ، مميزي توسط يك سازمان معتبر (CB يا ثبت) انجام دهيد.

در صورت موفقيت ، پس از سه سال (و هر سه سال پس از آن) بايد گواهينامه مجدد را تأييد كنيد تا از استاندارد بودن خود اطمينان حاصل كنيد (و همچنين تغييرات جديد در استاندارد)

براي افراد

همانطور كه در بالا گفته شد ، ISO 9001 يك استاندارد شخصي نيست و بنابراين افراد نمي‌توانند "گواهينامه بگيرند". بااين‌حال ، آن‌ها مي‌توانند پس از يك دوره آموزشي 5 روزه ، به حسابرس رسمي تبديل شوند.

https://www.educationstream.org/eportfolios/51/Pgina_de_Inicio/iso___

شهر هوشمند و الزامات اجرايي براي آن

۲۲ بازديد ۰ نظر

شهر هوشمند و الزامات اجرايي براي آن

موج مهاجرت از روستا به سمت شهرها كه در در نيمه دوم قرن گذشته به شدت در سراسر جهان افزايش يافته بود همچنان به روند فزاينده خود ادامه مي دهد. آمارها نشان مي دهند كه تا سال ???? نزديك به ?? درصد مردم كشورهاي توسعه يافته و ?? درصد ساكنين كشورهاي در حال توسعه در شهرها سكونت خواهند داشت. از سوي ديگر بر اساس آمار ميانگين مصرف انرژي مي دانيم كه انسان هاي شهرنشين بيش از حد نياز خود از منابع طبيعي استفاده مي كنند و در نتيجه انتظار فاجعه كمبود منابع در سه دهه آينده دور از ذهن نخواهد بود. سوال اساسي اين است كه فناوري شهر هوشمند مي تواند معضلات آينده بشر را تا حدودي برطرف سازد؟

انرژي هوشمندسيستم‌هاي هوشمند انرژي ميزان مصرف انرژي را زير نظر قرار مي‌دهند و آن را با بازدهي بيشتري مديريت و حفظ مي‌كنند. سيسكو برآورد كرده، در شهرهايي كه بر مبناي اطلاعات دقيق كار مديريت مي‌شوند، بازدهي انرژي در ?? سال آينده ?? درصد افزايش مي‌يابد. با استفاده از منابع انرژي تجديدپذير، مديريت ذخاير آب و داشتن يك سيستم مديريت پسماند شهرها مي‌توانند ميزان آلودگي را كاهش داده و انرژي كمتري مصرف كنند. هايك ويژن   

حمل و نقل هوشمند: هدف از حمل و نقل هوشمند اين است كه گزينه‌هايي براي حمل و نقل پايدار فراهم شود. طبق گزارش‌ها يك آمريكايي به طور ميانگين در سال ?? ساعت در ترافيك مي‌ماند. با رشد سريع شهرها، بايد روش‌هاي حمل و نقل جديدي معرفي شود تا جابه‌جايي پويا بماند. به اين ترتيب، براي دولت آمريكا ??? ميليارد دلار در سال صرفه‌جويي مي‌شود. پياده‌‌روي، دوچرخه‌سواري و ديگر روش‌هاي جابه‌جايي تركيبي بعضي از راه‌حل‌هايي است كه مي‌تواند تا حدودي مشكل ترافيك و حمل و نقل را حل كند. پيدا كردن راه‌‌حل‌هاي جديد و بهتر مي‌تواند هزينه‌ها را كاهش دهد و تأثير مثبتي بر محيط زيست داشته باشد.

زيرساخت هوشمند: زيرساخت هوشمند بنيان لازم براي همه‌ي راه‌حل‌هاي هوشمندانه را فراهم مي‌كند. با استفاده از فناوري‌‌هاي جديد براي تبديل داده خام به اطلاعات مي‌توان برنامه‌ريزي‌هاي شهري و منطقه‌ي انجام داد تا براي نيازهايي كه در آينده به وجود مي‌آيد، مناسب باشند. همچنين سيستم‌هاي فعلي را مي‌توان با تحليل داده‌ها، الگوهاي ترافيك و سيستم‌هاي رديابي بهبود داد. نصب دوربين مداربسته   

بهداشت و سلامت هوشمند: براي تطابق با تغييرات در جمعيت شهري، بايد خدمات هوشمندتري در زمينه بهداشت و درمان ارائه شود. روش‌هاي هوشمندتر براي فراهم كردن سرويس‌هاي درمان مي‌تواند هزينه‌ها را كاهش دهد و بين فعالان صنعت بهداشت و درمان ارتباط مؤثري برقرار كند و اطلاعات ضروري بيماران فراهم شود. وقتي پرستاران و پزشكان به اطلاعات بيماران دسترسي داشته باشند، مي‌توانند به شكل‌هاي جديدي با يكديگر همكاري نمايند تا به بهترين نحو از بيماران مراقبت كنند. يك شهر هوشمند در مقايسه با يك شهر سنتي بهتر مي‌تواند نسبت به چالش‌هاي ناشي از افزايش جمعيت واكنش نشان دهد. با بهره‌گيري مؤثرتر از منابع دولت‌ها مي‌توانند هزينه‌ها را پايين بياورند، كيفيت زندگي را ارتقا دهند و نياز نسل‌هاي آينده را برآورده كنند.

خدمات عمومي هوشمند: با برقراري ارتباط ميان شهروندان و مقـامات شهرها مي‌توانند به مكان هايي امن‌تر، پاكيزه‌تر تبديل شوند و استانداردهاي كلي شهر بالاتر بروند. اگر شهروندان اين امكان را داشته باشند كه مشكلات جمع‌آوري زباله يا ديگر مشكلات زيرساختي را گزارش دهند، مقامات مسئول سريع‌تر مي‌توانند دست به كار شوند و مشكلات را حل نمايند. تي وي تي 

فراتر از فناوري حفاظت شهرهاي هوشمند

بسياري از شهرها تقريباً هيچ برنامه‌اي براي ايمن‌تر شدن ندارند. شهرهاي مختلف جهان به شكلي روزافزون در حال گذار هستند تا به شهرهاي هوشمند تبديل گردند: در شهرهايي كه راه‌كارهاي حفاظتي با ساير سيستم‌ها يكپارچه مي‌شوند، مزاياي فناوري فراتر از حفاظت و در ساير فعاليت‌هاي شهر نيز به كار مي‌رود.

اگرچه اين گذار هنوز به طور كامل همه‌گير و رايج نشده است، اما گذار ضروري و مهم بعدي، يعني گذار از شهر هوشمند به شهر شناختي (شهر هوشمندتر از smart city) هم اكنون در حال وقوع است. سه سال پيش، سازمان ملل گزارش كرد كه ?? درصد از جمعيت جهان شهر نشين هستند و تا سال ???? اين رقم به ?? درصد مي‌رسد. براي اين رشد، دلايل بسياري وجود دارد: شهرها مستعد آن هستند كه فرصت‌هاي شغلي و تحصيلي بيشتري را فراهم كنند و همينطور دسترسي بيشتري به امكاناتي نظير حمل و نقل عمومي، ورزش و رويدادهاي فرهنگي بدهند. اين عوامل منجر به رشد شده و متعاقباً خدمات، زيرساخت‌ها و منابع عمومي موجود را زير سؤال خواهد برد. واضح است كه حفظ ايمني شهرنشينان با جلوگيري از رشد جرم و جنايات از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.  قيمت دوربين مداربسته

 

استفاده از داده‌ها و نرم‌افزارها با حسگرهاي متصل

مشكلاتي وجود دارد كه حسگرهاي متصل، داده‌ها و نرم‌افزارها مي‌توانند راه‌كارهاي مفيدي برايشان ارائه نمايند. به طور مثال، دوربين‌هاي ترافيكي متصل به شبكه قادرند وضعيت ترافيك را به صورت آني براي مديران شهر و نيز عموم مردم پخش كنند و مسافران مي‌توانند از يك برنامه‌ي موبايل به داده ها دسترسي يابند و مسير خود را بر طبق آن تنظيم نمايند. محاسبه‌ي هوشمند برق مثال ديگري است كه در آن نظارت و گزارش دهي مصرف انرژي به صورت آني و در لحظه، شهروندان را قادر مي‌سازد تا بازخور ثابتي از تأثير سبك زندگي جديد بر مصرف انرژي و هزينه‌هاي ماهانه‌ي خود دريافت كنند. خدمات رفاهي نيز مي‌توانند از اين داده‌ها بهره‌مند شوند؛ زيرا داده‌ها زمان و مكان‌هايي كه تقاضا زياد است را مشخص مي‌كنند و نيز بخش‌هاي شبكه‌ي توزيع را كه تحت فشار زيادي هستند تشخيص مي‌دهند. تجهيزات دوربين مداربسته

ايجاد هوش عملي

مثال‌هاي ذكر شده، نياز واضح به جمع‌آوري داده‌هاي مرتبط در ابتداي امر را مشخص مي‌كنند و بنابراين توضيح مي‌دهند كه چرا اولويت‌هاي شهر هوشمند بر جمع‌آوري گسترده‌ي داده‌ها (به ويژه ويدئو و تصوير) با كمك راه‌اندازي تعداد زيادي دستگاه‌هاي نظارتي و ضبط، همچون دوربين‌هاي نظارت تصويري و ANPR تأكيد دارد.با اين حال بعضي از آن اولويت‌ها نظير دوربين‌هاي با نور قرمز يا سيستم‌هاي غربالگري مسافران پرواز با كامپيوتر، براي كارهايي فراتر از حفظ امنيت به كار مي‌روند كه ممكن است منابع محدود را اتلاف نموده و به دليل راه‌كارهاي پر هزينه منجر به تأخير در حمل و نقل شهر هوشمند شوند. به عبارت ديگر، تكنولوژي الزاماً منجر به ايمني بيشتر نخواهد شد.اما آيا اين بدان معنا است كه ما مي‌توانيم آنچه نياز داريم را به سرعت بيابيم؟

نگاهي فراتر از فناوري براي نظارت هوشمند

شهرها نيازمند راه‌كارهايي هستند كه به شما در يافتن آنچه نياز داريد كمك كنند (همچون يافتن يك كودك گم شده يا يك مظنون) و «اطلاعات زياد» را به «هوش عملي» تبديل كنند. اين عصر جديد فناوري‌هاي نظارتي همچنين مي‌تواند به تقويت قانون در حفظ نظم و امنيت عمومي كمك كند. هر چه مناطق ديد بيشتر باشد، مشاهده طولاني‌تر خواهد بود و داده‌هاي نظارتي بيشتري را مي‌توانيم ذخيره‌سازي و فهرست كنيم و بنابراين اطلاعات مورد نياز بيشتري را به دست خواهيم آورد. دوربين‌ مداربسته تحت شبكه   

يك پيش‌بيني بارز براي راه‌كارهاي شهر هوشمند وجود دارد. داده‌ها اغلب در يك جهت و از دستگاه‌هاي نظارتي به مقامات دولتي انتقال مي‌يابند كه منجر به بروز تنش‌هايي ميان حريم خصوصي و اهداف دولتي يعني برقراري ايمني و بهره‌وري بالاتر، خواهد شد.

راه‌كارهاي شهر هوشمند براي ايمني عمومي

اين نياز اساسي براي ايمني عمومي، يكي از بزرگ‌ترين فشارهاي موجود است كه ما را به سمت راه‌كارهاي شهر هوشمند هدايت مي‌كند: رويكردهايي كه در جستجوي حل چالش‌هاي شهري به‌وسيله‌ي تكنولوژي‌ها مي‌باشند. تفكر پشت اين اولويت‌ها آن است كه با قابليت اتصال به اينترنت و داده‌هاي آني، مطمئناً مشكلات مربوط به سلامت محيط، اجتماع، اقتصاد و حتي سلامت عمومي بايد بيش از پيش مديريت شوند. اگر تكنولوژي بتواند تمامي صنايع را دستخوش اين گذار كند، چرا نتواند شبكه‌هاي برق را با دوام‌تر، سيستم‌هاي حمل و نقل را كارآمدتر و منابع آب شهري را مقاوم‌تر و پايدارتر كند؟ بي ترديد داده‌هاي بيشتر مي‌توانند تنها منجر به بازدهي بهتري شوند. اگرچه فناوري براي هر شهر ايمن و هوشمندي امري ضروري به شمار مي‌رود، اما اين امر به تنهايي كافي نيست. در حقيقت شهرهاي هوشمند تعيين مي‌كنند كه چگونه به كارگيري نرم‌افزار، حسگرها، ارتباطات و ساير فناوري‌ها مي‌توانند نيازهاي افراد را مرتفع سازند. بهترين دوربين‌ مدار بسته

بدون درك صحيح و واضح، اين تنش‌ها فقط تشديد مي‌شوند؛ زيرا قابليت اتصال بي‌سيم، فناوري‌هاي حسگر و پردازش، دقيق‌تر و ارزان‌تر مي‌شوند و ابزارهاي داده‌هاي بزرگ نظير منابع ابري و فناوري ذخيره‌سازي، قدرت بيشتري به دست خواهند آورد. حتي در شهرهاي هوشمند نيز گفتگو، آناليز دقيق و توافقات از هر فناوري ديگري مهم‌تر و ضروري‌تر است؛ زيرا ساكنين شهرها نه تنها مصرف‌كنندگان خدمات و امكانات عمومي هستند، بلكه شهرونداني با حقوق قانوني نيز مي‌باشند.

  1. http://seowebkar.bestblog.ir/post/48
  2. http://seowebkar.bestblog.ir/post/46
  3. http://seowebkar.bestblog.ir/post/44
  4. http://seokav1.bestblog.ir/post/42
  5. http://seokav1.bestblog.ir/post/50
  6. http://seokav1.bestblog.ir/post/48
  7. http://seokav1.bestblog.ir/post/46
  8. http://seokav1.bestblog.ir/post/44
  9. http://seokav.bestblog.ir/post/36
  10. http://seokav.bestblog.ir/post/44
  11. http://seokav.bestblog.ir/post/42
  12. http://seokav.bestblog.ir/post/40
  13. http://seokav.bestblog.ir/post/38
  14. http://seowebdesigning.bestblog.ir/post/43
  15. http://seowebdesigning.bestblog.ir/post/41
  16. http://seowebdesigning.bestblog.ir/post/39
  17. http://seowebdesigning.bestblog.ir/post/37
  18. http://seowebdesigning.bestblog.ir/post/35
  19. http://seoweb5.bestblog.ir/post/37
  20. http://seoweb5.bestblog.ir/post/35

لنت ترمز چيست؟

۳۳ بازديد ۰ نظر

لنت ترمز چيست؟

لنت ترمز وظيفه ايجاد شتاب منفي لازم براي توقف خودروي در حال حركت را دارد. علاوه بر متوقف كردن كامل خودرو، كنترل حركت خودرو در سراشيبي، توقف مرحله اي، و كاهش سرعت به اندازه دلخواه را مي‌توان از وظايف اصلي اين سيستم دانست. حال براي توقف خودرو نياز به عضوي است كه نيروي اصطكاك منفي (مخالف حركت گردشي چرخ) را براي ما ايجاد كند، اين عضو لنت نام دارد. لنت ترمز، به ديسك يا كاسه ترمز وارد مي‌شود تا اصطكاكي مناسب براي ايجاد شتاب منفي در خودرو ايجاد كند.

لنت ترمز

لنت ترمز

لنت ترمز

لنت ترمز تيگران

كار لنت ترمز(brakepads) ابجاد شتاب منفي لازم براي توقف خودروي در حال حركت است علاوه بر متوقف كردن كامل خودرو، كنترل حركت خودرو در سراشيبي، توقف مرحله اي، و كاهش سرعت به اندازه دلخواه را مي‌توان از وظايف اصلي اين سيستم دانست. حال براي توقف خودرو نياز به عضوي است كه نيروي اصطكاك منفي (مخالف حركت گردشي چرخ) را براي ما ايجا كند، اين عضو لنت نام دارد.
لنت ترمز خودرو، به ديسك يا كاسه ترمز وارد مي‌شود تا اصطكاكي مناسب براي ايجاد شتاب منفي در خودرو ايجاد كند.در اثر اين نيروي مخالف، انرژي جنبشي عضومحرك (نيروي گردشي چرخ) اصطكاك و اصطكاك به انرژي حرارتي تبديل،و درنهايت گرماي توليدي در فضا پخش مي‌شود. دستگاه ترمز به وسيله سيستم‌هاي مكانيكي، خلااي، هواي فشرده،و هيدروليكي فعال مي‌شود.
همان طور كه ذكر شد سيستم‌هاي مختلفي براي موقف كردن مطمئن وايمن خودرو‌ها طراحي شده، كه معمول ترين آنها در خودروهاي سواري، لنت ترمز هيدروليكي دومداري و ترمز دستي مكانيكي است. حالا اين سيستم لنت ترمز خودروي ما بايد اين توانايي را داشته باشد كه خودرويي راكه با سرعت متوسط ?? كيلومتر درساعت، كه درحال حركت است، درمواقعي كه راننده تشخيص دهد، به خوبي عمل كرده و سريع خودرو رامتوقف كند.ولي آيا اين نيرويي كه راننده به پدال وارد مي‌كند در حدي هست(قدرت كافي) كه خودروي مارا متوقف كند؟ به طور قطع نه! پس به يك وسيله مكمل و تقويت كننده، براي افزايش چند برابري نيرو نياز داريم.اين وسيله بوستر است.

بوستر خلاء لنت لنت ترمز خودرو

كلمه بوستر به معني تقويت كننده است. بوستر خلااي، همان طور كه ذكر كردم براي ايجاد فشار مورد نياز در سيستم هيدروليك مدار استفاده مي‌شود.بوسترها از يك بدنه فلزي كه شامل يك سوپاپ، يك ديافراگم، فنر برگشت دهنده، يك صفحه معلق،و ميله اي كه از مركز بوستر مي‌گذرد از يك سو به پيستون سيلندر اصلي و از سوي ديگر به پدال متصل است. (يكي ديگر از بخش‌هاي اصلي بوستر، سوپاپ يكطرفه است) براي استفاده از بوستر دو عامل بكار گرفته مي‌شود، يكي خلا موتور و ديگري فشار جو . ديافراگم كار جداسازي، محيط بوستر را به دومحيط جدا يعني خلا و فشار تقسيم مي‌كند. سوپاپ يكطرفه، به هوا فقط اجازه ورود به بوستر را مي‌دهد،

لنت ترمز تيگران
اگر موتور خودرو خاموش باشد يا نشتي درلوله‌ها(شيلنگ)بوستر ايجاد شود, سوپاپ يكطرفه اجازه ورود هوا به بوستر را نمي‌دهد.اين مهم است، چون بوستر خلااي بايد بتواند تا چندين بار پس از خاموش شدن موتور نيروي وارده به پدال را تقويت كند، زيرا شما هرگز دوست نداريدوقتي در مسيري حركت مي‌كنيد، بهر دليل موتور اتومبيل شما خاموش شود. لنت ترمز خودرو از كار بيفتد.بوستر خلااي طراحي ساده اي دارد. در خودرو‌هاي بنزيني موتور خلا، مناسبي را براي بوستر ايجاد مي‌كند.خلا بوستر از طريق شيلنگ رابطي كه بر روي سوپاپ يكطرفه اي متصل است، كه اين سوپاپ خود بر روي مانيفولد ورودي هوا نصب مي‌باشد.در خودرو‌ها با بوستر خلااي، زماني كه راننده بر روي پدال ترمز فشار وارد مي‌كند، پدال لنت ترمز به ميله اي كه از ميان بوستر به سيلندر اصلي هيدروليكي لنت ترمز كه متصل است فشار وارد مي‌كند.
بوستر پيستون بزرگي داردكه در موقع استفاده از ترمز طرف جلوي آن(سمت سيلندر اصلي) به خلا موتور وطرف عقب آن، به فشار جو مرتبط است.
موتور خلا نسبي را در هر دو سوي ديافراگم ايجاد مي‌كند ولي وقتي كه پدال را فشار مي‌دهيد، با فشار دادن پدال ميله اي كه به سيلندر اصلي هيدروليكي متصل است هم حركت مي‌كند، اين حركت باعث ايجاد اختلاف فشار بين دوطرف پيستون بوستر شده، فشار موثري بر روي سطح پيستون وارد مي‌كندو نيروي مناسبي بوجود مي‌آيد. ميله سوپاپي را باز مي‌كند كه به هواي بيرون اجازه ورود به پشت ديافراگم را مي‌دهد در حالي كه سمت ديگر ديافراگم خلا مي‌ماند، به اين ترتيب فشار وارده بر يك سوي ديافراگم بيشتر مي‌شود، اين نيرو بر فشردن روغن ترمز به ميله فشاري پيستون بوستر، اعمال مي‌گردد و هنگامي‌كه پدال رها مي‌شود ارتباط هواي بيرون با پشت ديافراگم قطع شده و دو سوي  ديافراگم به هم مرتبط مي‌شوند، در نتيجه در هر دو طرف ديافراگم خلا ايجاد مي‌شود و همه شرايط به حالت اوليه برمي‌گردد.

لنت ترمز خودرو

هنگامي‌كه خودرو در حركت است و به هر دليلي راننده از لنت ترمز اتومبيل استفاده كند، سيستم لنت ترمز عمل خود را براي متوقف كردن آن شروع مي‌كند، نيرو وزن خودرو از روي چرخ‌هاي عقب كاسته مي‌شود و بر روي چرخ‌هاي جلو متمركز مي‌شود. بنابراين بايستي نيروي لنت ترمز در چرخ‌هاي جلو بيشتر از چرخ‌هاي عقب باشد و به همين علت سيستم عمل كننده لنت ترمز در چرخ‌هاي جلو قوي تر از چرخ‌هاي عقب طراحي مي‌شود( دودليل مهم ديگر هم وجود دارد كه بايد سيستم ترمز در چرخ‌هاي جلو قويتر باشد” يكي جلوگيري از سر خوردن خوردن در مسير و جاده‌هاي لغزنده، و دومين عامل اين است كه تسلط ترمز برخودرو براي توقف سريع تر بايد، نيروي بزرگتر نسبت به نيروي انرسي باشد كه به خودرو اجازه توقف را نمي‌دهد).

ايجاد تناسب لازم در تقسيم نيروهاي لنت ترمز بين چرخ‌هاي عقب و جلو، به نحوي كه هيچكدام از آنها قفل نشود از وظايف طراحان سيستم ترمز خودرو مي‌باشد. به همين دليل بيشتر خودروهاي جديد برروي دو چرخ جلوي خودرو از ديسكهاي ترمز استفاده مي‌كنندو در بعضي ديگر از خودروها هر چهار چرخ مجهز به ديسكهاي ترمز هستند ديسك ترمز بهترين نوع سيستم لنت ترمز شناخته شده است. ديسكهاي ترمز در بسياري از موارد در توقف لوكوموتيوها تا هواپيماها به كار مي‌روند. ترمزهاي معمول امروزه در خودروها به دو نوع طراحي و ساخته مي‌شوند :

?)ترمزهاي ديسكي شناور

?)ترمزهاي ديسكي با پايه ثابت

ترمزهاي ديسكي شناور، باپايه اي بصورت كشويي ساخته مي‌شود. دريك طرف آن، لنت تكيه مي‌كندودرطرف ديگرش،فقط يك پيستون هيدروليكي وجود دارد، كه در پشت سر لنت ديگر قرار مي‌گيرد. دوعدد ميله فولادي در داخل قطعه اي رابط بكار رفته است كه باعث مي‌شود كه فك‌هاي پايه، در درون آن حركت كنند. زماني كه لنت ترمز فعال مي‌شود، روغن تحت فشار سيلندر اصلي، به پشت تنها پيستون آن اثر كرده، پيستون را به خارج از محيط قرار گيري خود هدايت مي‌كند، سپس پيستون لنت را به ديسك مي‌چسباندو وقتي پيستون به آخرين نقطه كورس خود رسيد، نيروي فشاري روغن، پايه‌هاي ترمز را عقب مي‌كشد، در نتيجه لنت بين دو ديسك فشرده مي‌شود.
لنت ترمز‌هاي ديسكي با پايه ثابت ، معمولا ?تا ? پيستون دارد. در موقع وارد آمدن فشار روغن ترمز، هر ?يا ?پيستون ، بطور متقابل به سمت هم حركت مي‌كنند و ديسك را در ميان خود مي‌فشارند. در اين سيستم، پايه پيستون‌ها ثابت است و به عضو ثابت محور، بسته مي‌شوند.

لنت ترمز تيگران

طرز كار سيلندر اصلي لنت ترمز

وظيفه سيلندر اصلي لنت ترمز افزايش فشار در روغن و ارسال آن به مدارت روغن در چرخ‌هاي مختلف ، براي كاستن سرعت يا توقف خودرو است، و همان طور كه ذكر كردم از تقويت كننده بوستر براي افزايش فشار روغن استفاده مي‌شود.

سيلندر ترمز

براي ايمني بيشتر در مدارات سيستم ترمز، از سيستم لنت ترمز دومداري استفاده مي‌شود. در اين سيتم دو مدار جداگانه و مستقل از هم بكار مي‌رود، كه در صورت خرابي يكي از مدارها ، مدار دوم به كار خود ادامه دهد.

از مهمترين عواملي كه براي استفاده از ترمزهاي ديسكي مي‌توان نام برد:
?)ايجاد شتاب منفي بيشتر نسبت به لنت ترمزهاي كاسه اي
?)سايش مساوي در هر دو لنت، به شرطي كه سيستم درست عمل كندوانتقال حرارت بخوبي انجام شود
?)ايجاد صداي كمتر به نوع كاسه اي
?)ضريب افزايش نيرو در سرعت‌هاي مختلف ثابت است، و كيفيت لنت ترمز در طول متوقف شدن كامل، نسبت به سرعت
تغيير نمي‌كند.
?)حساسيت لنت ترمز خودرو در مقابل ساييدگي كمتر، وسيستم ترمز گرماي كمتري را جذب مي‌كند.

لنت ترمز پرايد تيگران

معايب لنت ترمزهاي ديسكي

?) در مقابل گرد و غبار و رطوبت، حساسيت زيادي دارد
?)نيروي زيادي براي ترمز كردن نياز است، چون نيروي عمل خودكار و افزايش ضريب نيرو در آن وجود ندارد.
?)قيمت تمام شده اين نوع ترمز گران تر از نوع كاسه اي است. به همين دليل امروزه از نوع شناور كه ساختمان ساده تر و نسبت به نوع ثابت يك پيستون كمتر دارد بيشتر كاربرد دارد.

سيستم‌هاي ترمز مختلفي براي موقف كردن مطمئن وايمن تا به امروز طراحي و ساخته شده اندكه در خودرو‌هاي
معمولي، ترمز هيدروليكي پايي دومداري و ترمز دستي از آن جمله اند.
توليد سيستم ترمز هيدروليكي يك مداري از سال ???? ميلادي به بعد در اروپا ممنوع شدو از آن پس كليه خودرو‌ها با ترمز هيدروليكي دومداري ساخت مي‌شوند.

ترمز دستي (ترمزپارك)

از ترمز دستي كه معروف به ترمز پارك است براي ساكن كردن خودروي پارك شده(خاموش يا روشن)استفاده مي‌شود.

ترمز پارك

سيستم‌هاي لنت ترمز بايد به گونه اي بايد طراحي شود كه اين توانايي را داشته باشد كه خودرو را در شيب ?? % يا زاويه اي معادل ??,? ساكن نگه دارد، و از حركت خودرو جلو گيري كند.

 

جواب تمرينات قرآن هفتم -مرجع كنكور ايران

۲۷ بازديد ۰ نظر
&

جواب تمرينات قرآن هفتم


  • جواب تمرينات قرآن هفتم

    گام به گام قران هفتم – حل تمرين ها

    دانلود گام به گام قرآن هفتم

    دانلود به صورت مستقيم از نمره پلاس

    گام به گام قران هفتم - حل تمرين ها

    در اين مطلب از سايت نمره پلاس قصد داريم تا گام به گام درس قرآن پايه هفتم را قرار دهيم . قرآن يكي از درس هاي عمومي پايه هفتم ميباشد. در اين كتاب فعاليت هاي درسي موجود ميباشد كه ما براي شما جواب آنها را در يك فايل زيپ قرار داده ايم . گام به گام قران هفتم رايگان ميباشد همچنين شما ميتوانيد در ادامه مطلب آن را دريافت نماييد .

    براي دريافت گام به گام قران هفتم – حل تمرين ها روي لينك زير كليك نماييد

    توجه كيند كه فايل زير به صورت zip بوده و بايد يك فايل منيجر روي دستگاه شما نصب باشد.

    لينك هاي دانلود

 

 براي توضيحات بيشتر و دانلود بر روي عنوان زير كليك كنيد

جواب تمرينات قرآن هفتم -مرجع كنكور ايران